ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

یادداشت های فنی، خاطره، آرزوها، آمال، شنیده ها و هر آنچه بشه گفت!

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

یادداشت های فنی، خاطره، آرزوها، آمال، شنیده ها و هر آنچه بشه گفت!

نقش و مسوولیت مدیر پروژه

خانم  Rita mulcahy که ان شااله نور به قبرش بباره، کتاب معروف PMP exam Preparation رو نوشته و مطالب خوبی علاوه بر آنچه در PMBOK بهش اشاره کرده رو توضیح داده است. من حقیقتش چون خودم به کتاب علاقه مندم بعضاً که برخی از فصولش رو می خونم اینجا هم می نویسمشون که هم مرور برای خودم بشه و هم دوستانی که علاقه مند هستند استفاده کنند. 

اخیراً بخاطر یک سری مسائل، رفتم سراغ فصل مدیریت منابع انسانی این کتاب.  

نویسنده در ابتدا نقش و مسوولیت افراد مختلف در پرو‍ژه رو به تفصیل اشاره می کنه. مهم ترین نقش که همون نقش مدیر پروژه باشه رو به این شکل توضیح می ده: 

مدیر پروژه مسوول مدیریت کردن پروژه برای دستیابی به اهداف پروژه است. البته سطح اختیارات مدیر پروژه بسیار به ساختار سازمانی مجموعه ای که در آن فعالیت دارد وابسته است.اما به طور عمومی مدیر پرو‍ژه این نقش ها و تکالیف را دارد: 

  1. باید قبل از شروع مراحل آغازین پروژه به پروژه ملحق شود. 
  2. مسوول پروژه است اما ضرورتاً مسوول منابع نیست. 
  3. ممکن است در تهیه منشور پروژه (Project Charter)همکاری نماید.   
  4. لازم نیست یک متخصص خبره باشد. 
  5. بر اعضای تیم نفوذ دارد و با جو و اتمسفر حاکم بر کار و تیم آشنا است و در رفع و رجوع دغدغه های اعضا و کاهش فشارهای داخلی و خارجی بر آنها تلاش می نماید. 
  6. از ایجاد تعاملی مثبت و سازنده بین اعضای تیم پروژه و دیگر ذینفعان اطمینان حاصل می کند. 
  7. هماهنگی های لازم را بین پروژه و ذینفعان کلیدی به عمل می آورد. 
  8. فرایندهای مناسب پروژه را انتخاب و به اجرا در می آورد. 
  9. محدودیتها و فرضیات لازم برای راهبری پرو‍ژه را شناسایی و تحلیل می کند. 
  10. برنامه های پروژه را رهبری و هدایت می کند. 
  11. وابستگی بین فعالیت ها را شناسایی می کند. 
  12. یک وضعیت و موقعیت نامناسب در پروژه را که ناشی از خطای وی بوده شناسایی می کند و می داند آن وضعیت را چگونه هدایت و مدیریت نماید. 
  13. مسوولیت های اجتماعی و حرفه ای را می شناسد و سرلوحه کار قرار می دهد. 
  14. سطوح کیفی مورد انتظار را می شناسد و در همان سطح کار را تحویل می دهد. 
  15. اعضای تیم و سایر ذینفعان را در زمان اجرا پروژه یاری و راهنمایی می نماید. 
  16. برنامه و راهکارهای طرح مدیریت تغییرات پروژه را می شناسد. 
  17. بر اساس آنچه به وی اختیار داده شده است نیازمندی های لازم برای تغییر کارها از جمله اصلاحات تایید شده و اقدامات پیشگیرانه را ارزیابی می نماید و تایید یا رد می نماید و یا تغییر کارها را به کارگروه کنترل تغییرات ارسال می نماید.  

  18. با ارزیابی عملکرد،‌پروژه را کنترل می نماید و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی انجام می دهد. 

  19.  سنجه های لازم برای میزان انحراف از برنامه های پروژه را بکار می گیرد. 

  20. با اعضای تیم برای اصلاح انحراف از برنامه ها همکاری می نماید. 

  21. اعضای تیم را بر مدیریت کردن ریسکها و پاسخهای ممکن متمرکز می کند. 

  22. ذخایر زمانی و مالی برای پروژه فراهم می آورد. 

  23. باید اختیار و حساب گری لازم برای اتمام کارهای پروژه را داشته باشد. 

  24. باید قدرت نه گفتن در مواقع ضروری را داشته باشد. 

  25. تنها کسی است که توانایی یکپارچه کردن اجزای پروژه برای پاسخگویی به نیاز مشتری را دارد. 

  26. در غالب اوقات به جای منتظر ماندن برای مواجه با مسائل،‌در روبرو شدن با آن پیشقدم می شود. 

  27. قابلیت محاسبه موفقیت یا شکست پروژه را دارد. 

  28. توانمندی بستن فازهای پروژه و در نهایت بستن کل پروژه را دارد. و در نهایت.....

دانش مدیریت پروژه را بکار می گیرد و از شخصیت و مهارت رهبری خود برای موفقیت پروژه استفاده می نماید....   

 

 در محیط پروژه هایی که ما درگیر اون بودیم و افرادی مدیریت پروژه ها رو برعهده داشتند فاصله زیادی بین این مطالب و کاری که اونها انجام می دادن وجود داشت. افرادی که عنوان مدیر پروژه رو بر دوش می کشیدند ولی هماهنگ کننده ای بیش نبودند. برای ایفای نقش مدیر پروژه باید نقش همه افراد و ذینفعان با شفافیت تعریف بشه. این کار در ادامه جزو برنامه های منه...این مطالب رو دنبال کنید... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد