اغلب اوقات مشاهده می شود که اعضای تیم از شفاف نبودن نقش و مسوولیتشان در پروژه شکایت دارند. مسوولیت ها و نقش ها در فرایند توسعه طرح منابع انسانی شفاف می شوند.کارهای پروژه غالباً فراتر از اتمام بسته های کار است و برای اتمام کار مشخص شدن وضعیت ریسک، کیفیت و فعالیتهای مربوط به مدیریت پروژه را نیز شامل می شود.
اعضای تیم باید بدانند چه بسته های کاری و فعالیت هایی به آنها اختصاص یافته، چه مهارتهایی برای انجام آن نیاز دارند، چه زمان از آنها انتظار گزارش دهی وجود دارد، چه جلساتی نیاز است در آن حضور یابند، و خیلی کارهای دیگر که از آنها خواسته می شوند در پروژه انجام دهند.
در تهیه طرح مدیریت منابع انسانی آشنایی با چند اصطلاح الزامی می باشد از جمله:
عوامل محیطی سازمانی: منظور از این عوامل، سیستم های موجود و فرهنگ رایج و جاری سازمان می باشد. بطور شفاف تر منظور این است که شما باید نسبت به اینکه کدام بخش های سازمان با پروژه شما سر و کار خواهند داشت یا آیا کسی هست که مخالف پروژه باشد یا امکان برقراری دوره های آموزشی مورد نیاز اعضای پروژه وجود دارد آگاهی یابید.
دارایی های فرایندی در سازمان : شما باید نسبت به فرایندهای موجود سازمانی همچون فرایندهای انجام کارها، رویه ها و سوابق اطلاعاتی از پروژه های گذشته در زمان تهیه طرح منابع انسانی آگاهی داشته باشید.
چارت سازمانی و شرح شغل: شفاف نمودن نقش ها و وظایف و سایر انتظارات از جمله نحوه گزارش دهی، وضعیت جلسات و ...را شامل می شود. در اغلب اوقات مشاهده می شود که مدیران پروژه فعالیتهایی را به اعضای تیم محول می نمایند ولی فراموش می نمایند نقش ها و مسوولیت ها، نحوه گزارش دهی،زمان برگزاری جلسات مورد نیاز،نحوه تعامل با سایر اعضای تیم و بسیاری مسایل دیگر را بطور شفاف مشخص نمایند.
ماتریس تخصیص مسوولیت و چارت مسوول، پاسخگو، مشاور و مطلع: هر کدام از این دو به نوعی معرف نقش و جایگاه هر شخص نسبت به هر فعالیت است.
ساختار شکست سازمانی (OBS) و ساختار شکست مسوولیت(RBS): در OBS مسوولیت ها و واحدهای سازمانی نشان داده می شود و در RBS کارها بر اساس نوع منابع نشان دهد می شوند.
شرح شغل : شرح شغله دیگه..توضیح نداره!
برنامه مدیریت کارمندان : این سند که بخشی از سند برنامه یا طرح مدیریت منابع انسانی است شامل اجزای زیر است:
و حاصل :
برنامه یا طرح منابع انسانی: خروجی و محصول فرایند توسعه طرح مدیریت منابع انسانی همین مدرک است که شامل :
1-نقش ها و مسوولیت ها
2-ساختار سازمانی پروژه
3- برنامه مدیریت کارمندان است.