ما زنده به آنیم که آرام نگیریم         موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

یادداشت های فنی، خاطره، آرزوها، آمال، شنیده ها و هر آنچه بشه گفت!
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم         موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم، که آسودگی ما عدم ماست!

یادداشت های فنی، خاطره، آرزوها، آمال، شنیده ها و هر آنچه بشه گفت!

تفاوت....

وقتی رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و توسعه یافته را تحلیل می کنیم،‌متوجه می شویم که اکثریت آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می کنند: 

  1. اخلاق به عنوان اصل پایه 
  2. وحدت 
  3. مسوولیت پذیری 
  4. احترام به قانون و مقررات 
  5. احترام به حقوق شهروندان دیگر 
  6. عشق به کار 
  7. تحمل سختی ها به منظور سرمایه گذاری روی آینده 
  8. میل به ارایه کارهای برتر و فوق العاده  
  9. نظم پذیری 

در واقع پیشرفت،‌درجا ماندن و پس رفت را این معیارها تعیین می نمایند و این معیار ها هستند که پتانسیل ها را به بالفعل بودن درمی آورند. 

کشورهای مثل مصر،عراق و کشورهای آفریقایی سرشار از تمدن های قدیمی و منابع و پتانسیل های خدادادی هستند ولی در مقایسه با کانادا، نیوزلند و سایر کشورهای جدید و پیشرفته کجای معادلات جهانی قرار دارند؟ 

حکایت

یک روز آفتابی در جنگلی سرسبز شیری بیرون غارش دراز کشیده بود و حمام آفتاب میگرفت. روباهی که در حال گذر از آنجا بود با دیدن شیر توقف کرد..
آقا شیره میشه بگی ساعت چنده؟... ساعت من خرابه...
خرابه؟ خوب بده برات سریع تعمیرش میکنم.
جدی؟... اما ساعت من خیلی ظریفه و مکانیسم پیچیده ای داره. فکر کنم پنجه های بزرگ تو پاک خرابش کنه.
اوه نه دوست من... بدش به من تا ببینی چه جوری برات راست و ریسش میکنم
مسخره است. هر احمقی میدونه که شیرای تنبل با پنجه های بزرگ و تیز نمیتونن ساعتهای پیچیده و ظریف رو تعمیر کنن.
-   میدونی بابت همینه که احمقها، احمقن.... ساعتتو بده حرف اضافه هم نزن.
بعد ساعت روباه رو گرفت وارد غارش شد و پنج دقیقه بعد با ساعت که حالا دقیق و مرتب کار می کرد برگشت. روباه بهت زده و متعجب ساعت رو گرفت و راهش را کشید و رفت. چند دقیقه بعد سروکله گرگ پیدا شد..
هی آقا شیره میتونم امشب بیام غارت باهم تلویزیون تماشا کنیم..... تلویزیون من خراب شده... لامپ تصویرش سوخته انگار...
قدمت روی چشم... البته اگه بخوای من میتونم تلویزیونت رو درست کنم.
-   ببین درسته که من حیوونم اما توقع نداری که همچین حرف چرندی رو قبول کنم. امکان نداره یه شیر تنبل با پنجه های بزرگ بتونه یه تلویزیون مدرن رو تعمیر کنه..
- امتحانش مجانیه... به هرحال خودت خوب میدونی تو این جنگل درندشت لامپ تصویر گیرت نمیاد.
گرگ قانع شد و تلویزیونش را برای شیر آورد. شیر تلویزیون را داخل غار برد و نیم ساعت بعد با تلویزیون سالم برگشت.
صحنه غافلگیرکننده:
درون غار، شیر نیم دو جین خرگوش با هوش و نابغه که مجهز به مدرن ترین اسباب و ابزار هستند مشغول کارند و خود شیر با لذت دراز کشیده و از مدیریتش لذت می برد.
 

انتظارات ما از دیگران

روزى خانواده لاک پشت ها تصمیم گرفتند که به پیک نیک بروند. از آنجا که لاک پشت ها به طور طبیعى در همه موارد به کُندى عمل مى کنند، هفت سال طول کشید تا براى سفرشان آماده شوند. در نهایت، خانواده لاک پشت ها خانه را براى پیدا کردن یک جاى مناسب ترک کردند.

در سال دوم سفرشان بالأخره محلى مناسب پیدا کردند. حدود شش ماه طول کشید تا محوطه را تمیز کنند، سبد پیک نیک را بازکنند و مقدمات را آماده نمایند. بعد متوجه شدند که نمک نیاورده اند! پیک نیک بدون نمک یک فاجعه خواهد بود، و همه آنها با این مورد موافق بودند. بعد از یک بحث طولانى، جوانترین لاک پشت براى آوردن نمک از خانه انتخاب شد. لاک پشت کوچولو ناله کرد، جیغ کشید و درون لاکش کلى بالا و پایین پرید؛ با  این حال، او سریعترین لاک پشت بین لاک پشت هاى کُند بود! او قبول کرد که به یک شرط برود و نمک را بیاورد: اینکه هیچکس تا وقتى او برنگشته، چیزى نخورد. خانواده قبول

کردند و لاک پشت کوچولو به راه افتاد.

سه سال گذشت و لاک پشت کوچولو برنگشت. پنج سال ... شش سال ... سپس در سال هفتم غیبت او، پیرترین لاک پشت دیگر نمى توانست گرسنگى را تحمل کند. او اعلام کرد که قصد دارد غذا بخورد و شروع به باز کردن یک ساندویچ کرد. در این هنگام لاک پشت کوچولو ناگهان فریادکنان از پشت یک درخت بیرون پرید: "دیدید، مى دونستم که منتظر نمى مونید. منم حالا نمى رم نمک بیارم." !!!

نتیجه اخلاقى:

بعضى از ما زمان زیادى را صرف انتظار کشیدن براى این مى کنیم که مطمئن شویم دیگران به تعهداتى که از آنها انتظار داریم، عمل مى کنند. آنقدر نگران کارهایى که دیگران انجام مى دهند هستیم که خودمان عملاً هیچ کارى انجام نمى دهیم.

نقل از مجله اینترنتی AVEC مرداد 90

5 نکته مهم در پایش پروژه ها

مدیریت زمان امری حیاتی است. اگر مایلید پروژه شما به موقع تحویل شود با ید بدانید خود و تیمتان وقتتان را صرف انجام چه کارهایی می کنید؟ آیا مقدار صحیحی از زمان را برای انجام فعالیت های صحیح صرف می کنید  تا به نتایج صحیح دست یابید؟ ضمناً لازم است به زمان باقیمانده نیز توجه داشته باشید.  

درصد پیشرفت را پیگیری کنید. یکی از ساده ترین راه ها برای پایش پروژه آن است که حواستان به درصد پیشرفت کلی پروژه باشد.  

هزینه های واقعی را در مقایسه با بودجه، مورد پایش قرار دهید. هر هفته هزینه های پروژه را جمع بندی نموده، آنها را با بودجه مقایسه کنید. 

یک چشمتان به فعالیتها و چشم دیگرتان به اعضای تیم باشد. تیم شما ناچار است در زمان محدود، کارهای بسیار زیادی را انجام دهد. در نتیجه در تمام طول پروژه، تحت فشار و استرس خواهد بود. بنابراین لازم است همواره مراقب سطح انگیزش آنها باشید. 

تغییرات به منزله مرگ پروژه هاست.بزرگتری ریسک در پروژه آن است که کارفرما بخواهد اهداف و آنچه را که در مورد آنها توافق شده است، تغییر دهد. تمامی تغییرات مورد درخواست را ثبت کنید و تأثیرات آنها را بر پروژه مورد بررسی قرار دهید. در صورت لزوم، از کارفرما زمان، منابع یا بودجه بیشتر درخواست کنید. (نقل از مجله اینترنتی Avec)  نکته مهمی که در مورد تغییرات  لازم است ذکر شود توجه به بحث لغزش محدوده یا Scope creeping  است و بدین معنی است که اگر شما بر تغییرات مدیریت نکنید ممکن است زمانی فرا رسد که محدوده نهایی پروژه از محدوده اولیه پروژه فاصله بسیار گرفته باشد. 

 

 

اولین همایش ملی مدیریت پروژه های ساخت(For Information)

از آنجا که آثار عدم کاربرد دانش مدیریت پروژه در پروژه های ساخت رو ما به عینه شاهد هستیم، خبری مبنی بر برگزاری همایش ملی مدیریت پروژه های ساخت در دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کردم و خوشحال شدم از اینکه به هر حال یک حرکتی در این زمینه، اونم در دهه دوم قرن بیست و یکم داره رخ می ده و تصمیم گرفتم دوستان رو هم در جریان بذارم. البته امیدوارم برگزار کنندگان فقط به دنبال برگزار کردن یک همایش صرف نباشند و خودشون رو برای میزبانی همایش در جایگاه و شأن متناسب با اسم اون آماده کرده باشند. آدرس سایت همایش هم اینه:  

  http://1nccpm.um.ac.ir      

  زمان برگزاری :13 و 14 مهر 90 

امیدوارم علاقه مندان حداقل یه دونه مقاله ای، پوستری، حضوری، چیزی در همایش داشته باشند.